Asiakaspalvelupäällikkömme työskentelee tietokoneen ääressä kuulokkeet päässä.

Asiakaspalvelustamme kysyttyä talvella 2024-2025

Koostimme jälleen asiakkaitamme askarruttaneet usein kysytyt kysymykset. Talvella puhuttaneita aiheita ovat olleet muun muassa vesimittarin vaihto, laskukopion saaminen ja sähkönkulutuksen seuranta. Löydä mahdollisesti sinuakin mietityttäneet tiedot helposti tutustumalla kysymyksiin ja vastauksiin.

Kiinteistössäni on mekaaninen vesimittari. Voiko sen vaihtaa etäluettavaan vesimittariin?

Asennamme etäluettavia vesimittareita, kun vanhat mittarit tulevat käyttöikänsä päähän. Etenemme alue kerrallaan, ja ilmoitamme vaihdosta kirjeitse noin viikkoa ennen suunniteltua asentamispäivää. Voit myös pyytää itse vaihtoa olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miten toimin, jos vesimittarissani on vikaa tai se jäätyy?

Jos epäilet vikaa vesimittarissa, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Vesimittarilukemaa kannattaa seurata säännöllisesti, oli mittari sitten mekaaninen tai etäluettava. Säännöllisellä vesimittarin seurannalla voit havaita mahdolliset kiinteistön sisäiset piilovuodot, kuten vesikalusteiden vuodot. Jos epäilet vuotoa kiinteistön vesiputkissa, ole yhteydessä putkiliikkeeseen.

Jäätynyt vesimittari tulee aina vaihtaa uuteen. Jos vesimittari on päässyt jäätymään, katkaise vedentulo vesimittariventtiilistä ja ole yhteydessä päivystyspalveluumme. Vesimittaria ei tule yrittää vaihtaa tai sulattaa itse. Jos epäilet kiinteistön vesiputkien olevan jäässä, tilaa sulatustyöt putkiliikkeeltä. Jäätymisestä aiheutuvat kustannukset kuuluvat kiinteistön omistajan vastuulle.

Lue aiheesta lisää täältä.

Miten saan laskukopion?

Voit tilata laskusta kopion laskutuspalvelumme Intrumin kautta. Katso Intrumin yhteystiedot tästä. Jos käytössäsi on e-lasku, näet laskukopiot/e-laskut verkkopankistasi. Tutustu e-laskuun.

Mihin voin olla laskuasioissa yhteydessä?

Laskun maksamiseen liittyvissä asioissa, kuten eräpäivän siirrossa ja laskukopioiden saamisessa, palvelee laskutuskumppanimme Intrum.

Laskun sisältöä koskevissa asioissa auttaa asiakaspalvelumme.

Katso asiakaspalvelumme yhteystiedot ja palveluajat laskuasioissa täältä.

Haluaisin siirtää laskun eräpäivää, miten se onnistuu?

Voit pyytää lisää maksuaikaa ottamalla yhteyttä Intrumin laskutuspalveluumme. Eräpäivän siirtoa kannattaa kysyä jo ennen laskun eräpäivää.

Asun taloyhtiössä, jossa on Nivoksen valokuitu. Miten saan netin käyttööni?

Valokuituasiakkaillemme meillä on tarjota useita eri nopeuksia nettiin. Kannattaa olla yhteydessä nettitukeemme tai täyttää tällä sivulla oleva lomake, niin saat taloyhtiökohtaisen hinnoittelun.

Mikä sähkönsiirrossa maksaa?

Sähkön verkkopalvelumaksu on käytännössä suoratoistopalveluiden tai kännykkäliittymän kaltainen kuukausittainen palvelumaksu siitä, että ylläpidämme ja kehitämme sähköverkkoa vuoden jokaisena päivänä. Verkkoyhtiönä laskutamme asiakkailta myös energiaveron ja tilitämme sen eteenpäin valtiolle.

Suurin osa sähkönsiirtohinnasta kuluu investointeihin ja rahoitukseen sekä verkon kunnossapitoon, kuten asennuksiin, tarkastuksiin ja raivauksiin. Lisäksi me Nivoksella vastaamme mittauksesta ja siirron laskutuksesta, mikä aiheuttaa omat kustannuksensa. Kantaverkkoyhtiö Fingridille maksettavat kantaverkkomaksut ovat myös osa näitä kustannuksia.

Energiavirasto valvoo sähköverkkoyhtiöitä ja sitä, että sähkönsiirron hinnat pysyvät kohtuullisina. Voit tutustua Energiaviraston siirtohinnoittelun valvontamenetelmiin Energiaviraston verkkosivuilla. Tarkoituksena on parantaa sähköverkkoyhtiöiden kokonaistehokkuutta ja kohtuullistaa asiakkaisiin kohdistuvia kustannuksia.

Mistä voin seurata sähkönkulutustani?

Sähkön verkkopalvelun asiakkaanamme sinulla on käytössäsi Nivos Online -palvelu, joka tarjoaa sinulle monipuolisen raporttikattauksen sähkökulutuksestasi. Lisätietoja ja ohjeet käyttöönottoon löydät täältä.

Paljonko ja mihin vettä käytetään?

Mäntsälässä keskiverto-omakotitalon asujan vedenkulutus on 120 l/vrk/hlö ja vesihuolto maksaa noin 1,06 €/päivä/henkilö eli puhdas vesi kotiin tuotuna ja jätevedet pois johdettuna. Laskennan perusteena omakotitalon kerrosala 150 m2, keskimääräinen veden kulutus (lähde: Motiva) ja asukkaita omakotitalossa 2,2 (lähde: Tilastokeskus) ja vesimaksut Mäntsälän hinnaston mukaisesti. Omat vedenkäyttötottumukset vaikuttavat päivittäiseen vedenkulutukseen. Rivi- ja kerrostalojen asukkaiden vedenkulutus on samaa luokkaa kuin omakotitaloasukkaan. Taloyhtiöissä vedenkulutukseen vaikuttaa, onko kiinteä vai huoneistokohtaiseen mittaukseen perustuva vesimaksu.

Mäntsälässä vesikuution hinta on 2,69 € – eli litra puhdasta vettä maksaa vain 0,00269 €!
Suomalaisten veden käyttö jakautuu tyypillisesti seuraavasti (lähde: Motiva):

  • hygienia, peseytyminen 45%
  • keittiö 17 %
  • wc 15%
  • pyykinpesu 15%
  • muu käyttö 8%

Mistä vesimaksut koostuvat?

Vesihuollon maksut koostuvat veden ja jäteveden käyttömaksusta, perusmaksusta sekä arvolisäverosta.

Perusmaksu on kiinteä vuosimaksu, joka määräytyy kiinteistön vesimittarikoon mukaan. Käyttömaksut perustuvat veden kulutukseen. Käyttömaksuja ovat vesi- ja jätevesimaksu.

Keskiverto-omakotitalon vuosittaiset vesikustannukset ovat noin 849 euroa*. Kustannukset jakautuvat veden käyttömaksuun 24 %, jäteveden käyttömaksuun 33 %, perusmaksuun 23 % ja arvolisäveroon 20 %.

*Esimerkkilaskennan perusteet: omakotitalon kerrosala 150 m2, keskimääräinen veden kulutus 120 litraa / henkilö /vuorokausi (lähde: Motiva) ja asukkaita omakotitalossa 2,2 (lähde: Tilastokeskus) ja vesimaksut Mäntsälän hinnaston mukaisesti.


Haluatko pysyä ajan hermolla? Tilaa uutiskirjeemme!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat ensimmäisten joukossa tietoa energiaan, veteen ja lämpöön liittyvistä ajankohtaisista aiheista (max 1-2 kertaa kuukaudessa)! Lähettämällä sähköpostiosoitteesi annat meille luvan tallentaa tietosi asiakasrekisteriimme. Käsittelemme asiakastietojasi huolella, tästä linkistä pääset lukemaan tietosuojaselosteemme.