Tietoa verkkopalvelulaskusta

Mistä sähkölaskusi muodostuvat ja kuka laskuttaa?

Sähkön kokonaishinta muodostuu sähköenergiasta, verkkopalvelusta eli sähkön siirrosta sekä energia- ja arvonlisäverosta. 

  • Sähköenergian hinta muodostuu tuotteen mukaisesta perusmaksusta (€/kk) sekä mitatun sähkönkulutuksen mukaisesta siirtomaksusta (snt/kWh). Sähköenergian osuuden voit kilpailuttaa ja sähköenergian laskuttaa valitsemasi sähkönmyyjä.
  • Verkkopalvelun eli sähkön siirron hinta muodostuu laskutussulakkeen ja tuotteen mukaisesta perusmaksusta (€/kk) sekä mitatun sähkönkulutuksen mukaisesta siirtomaksusta (snt/kWh). Sähkön verkkopalvelun laskuttaa oman alueesi sähköverkkoyhtiö. Me Nivoksella laskutamme verkkopalvelumaksun sähköverkkoalueemme asiakkailta. Lue lisää sähkönsiirrosta – mitä se on ja mikä siinä maksaa.
  • Energiaverojen osuus muodostuu mitatun sähkönkulutuksen mukaisesti (snt/kWh) sisältäen energiaveron ja huoltovarmuusmaksut. Alueesi sähköverkkoyhtiö, esimerkiksi Nivos omalla alueellaan, laskuttaa energiaveron ja tilittää sen eteenpäin valtiolle.

Lisätietoa laskulla näkyvistä tiedoista

Verkkopalvelun eli sähkönsiirron laskulla on myös maininnat alla olevista asioista. Tässä niistä vielä tarkempaa tietoa:

  • Lasku voi sisältää myös arvioitua kulutusta, jota voidaan mahdollisesti korjata jälkikäteen. Tämä johtuu siitä, että sähkömittareilla voi olla satunnaisesti kuuluvuusongelmia, jolloin emme valitettavasti saa kaikille tunneille kulutuksia laskutettavalle aikavälille. Nämä puutteelliset tunnit menevät kuitenkin laskutukseen ja korjataan tapauskohtaisesti jälkikäteen.
  • Sähkönmyyntisopimuksesi puitteissa sinulla on mahdollisuus vaihtaa sähkön vähittäismyyjää. Voit tarkastella vaihtoehtoja sahkovertailu.fi-sivustolla.
  • Sähkön tuotannon energialähteet ovat voineet hyötyä myös sellaisista kannustimista, joita ei ole rahoitettu laskuerittelyssä mainituilla maksuilla. Tällaisia kannustimia voivat olla esimerkiksi valtion budjetista rahoitettavat tuet, kuten niin sanotut uusiutuvan energian syöttötariffit tai energian tuotantohankkeiden saamat muut rahoitus- tai investointituet.
  • Sähkönkulutus- ja vertailutietoja näet Nivos Onlinesta tai Datahubin asiakasportaalista. Energianeuvontaa saat tarvittaessa asiakaspalvelustamme tai Motivan energianeuvonnasta.

Onko sinulla kysyttävää meiltä Nivokselta saamastasi laskusta?

Jos sinulla on kysyttävää laskusi sisällöstä tai sopimuksistasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puh. 019 689 955 tai asiakaspalvelu@nivos.fi

Laskujen maksamiseen, esimerkiksi eräpäivän siirtoon, liittyvissä asioissa Intrumin laskutuspalvelumme palvelee puhelimitse 09 2291 1790 tai netissä osoitteessa www.intrum.fi/maksuvalvonta

Kuluttajariitatilanteet

Kuluttajariitatilanteissa voit ottaa yhteyttä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.