Nivoksen vuosi 2022

Nivoksen vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2022

Nivomme yhteen arjen elämänlangat

Me Nivoksella ylläpidämme ja kehitämme ilolla ja ylpeydellä alueemme energia- ja lämmitysratkaisuja, verkkoja ja vesihuoltoa. Vaikka toimintamme on arkipäiväistä, katseemme on tulevaisuuden ratkaisuissa ja juuremme syvällä Mäntsälän maaperässä.

Arvojemme mukainen avoimuus, luottamus ja yhdessä tekeminen mahdollistavat yhteen nivoutuessaan tärkeimmän tavoitteemme: onnellisen asiakkaan. Jälleen yhden tapahtumarikkaan ja tiukkojakin käänteitä sisältäneen vuoden aikana olemmekin tehneet parhaamme, jotta asiakkaamme voivat yhä luottaa siihen, että olemme kestävä, järkevä valinta.

Energiamyllerryksen keskellä olemme keskittäneet toimintaamme ja pyrkineet varmistamaan kilpailukykymme ja palvelujemme laadukkuuden nyt ja tulevaisuudessa. Kuntaomisteisena yhtiönä strateginen tavoitteemme on rakentaa kestävää ja turvallista elinympäristöä kaikille alueemme asukkaille ja yrittäjille. Toimintavarmat energia- ja lämpöratkaisut, netti ja vesihuolto ovat välineitämme tämän luottamustehtävän toteuttamisessa.

On ilo kertoa monipuolisesta toiminnastamme enemmän tämän vuosikertomuksen sivuilla. Edustettuina on koko Nivos-konserni eli Nivos Oy ja sen tytäryhtiöt: Nivos Energia Oy, Nivos Palvelut Oy, Nivos Verkot Oy ja Nivos Vesi ja Lämpö Oy.

Tervetuloa nivostarinoiden pariin!

Vuoden 2022 kohokohdat

Vuosi 2022 selkeytti Nivoksen paikallista roolia ja kiritti vihreään siirtymään

Nivoksen toiminnan kantava ajatus on pysynyt energiamarkkinoiden murroksesta huolimatta samana: teemme asiakkaidemme arjesta iisimpää toimittamalla heille puhdasta vettä, vähäpäästöistä energiaa sekä luotettavia ja nopeita nettiyhteyksiä. Huolenpito näistä arjen elämänlangoista on Nivoksen palvelulupaus. Hallituksen puheenjohtaja Kalevi Heinonen ja toimitusjohtaja Marko Ahl purkavat kukin katsauksissaan vuoden 2022 aikana tehtyjä strategisia päätöksiä, joiden avulla kehitetään vastuullista, paikallista ja toimintavarmaa Nivosta.

Lue Nivoksen hallituksen puheenjohtajan ja  toimitusjohtajan katsaukset

Vuosi 2022 lukuina

Nivos korsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 25,5 miljoonaa euroa
Nivos korserninliikevoitto vuonna 2022 oli -411668 euroa
Nivos korsernin investoinnit vuonna 2022 oli 8,8 miljoonaa euroa

Katsaus talouteen

Merkittäviä päätöksiä kohti kannattavaa toimintaa

Vuonna 2022 teimme taloudellisen kannattavuutemme kannalta merkittäviä kustannuksia hillitseviä päätöksiä: uudelleenorganisoiduimme ja luovuimme heikosti kannattavista liiketoiminnoista. Tiukkojen päätöksien jälkeen nähtävissä on nyt käänne oikeaan suuntaan. Jatkamme edelleen verkostojen vastuullista ylläpitoa ja edistämme vihreää siirtymää. Vuodesta 2023 odotamme jo voitollista.

Tavoitteena onnellisemmat asiakkaat ja iisimpi arki

Jatkuva suunnittelu, ajantasainen tekniikka ja ennakoiva reagointi varmistavat, että lämpöä ja vettä virtaa asiakkaidemme koteihin kaikissa tilanteissa. Kuluvana vuonna kuitenkin kotivaran ja sähköpulan kaltaiset termit tulivat monelle tutuksi, ja niin mekin kannustimme esimerkiksi varaamaan välttämättömiä tarvikkeita kotiin mahdollisten sähkökatkosten varalle.

Yksi tehtävistämme on myös auttaa asiakkaitamme siirtymään huoletta sähköistyvän arjen vaatimuksiin. Jaoimme vinkkimme sähköliittymän laajentamiseen silloin, kun sähköauto tai ilmalämpöpumppu lisää talouden sähkönkulutusta. Lisäksi kerroimme juurta jaksain, miksi luotettavan jäteveden puhdistuksen takaa löytyy huippuluokan automaatiota ja tietoturvaa.

Ekologisen vastuun kanto mitataan käytännön teoissa

Maailmaan tarvitaan kiihkeästi uusiutuvia ja päästöttömiä energiamuotoja, ja meidän tehtävämme on ryhtyä sanoista tekoihin. Jatkoimme vuonna 2022 pitkäjänteistä ilmastotyötämme ja strategista siirtymäämme irti maakaasun käytöstä, ja olemme nyt yhtä upouutta biolämpölaitosta lähempänä täysin päästötöntä kaukolämpöä.

Mäntsälässä tehtiin myös arvokasta tutkimustyötä, kun juomavedenhankinnalle merkittävästä Ojalan pohjavesialueesta alettiin kerätä tarkkaa tutkimustietoa. Nivoksen, Geologian tutkimuskeskuksen ja Uudenmaan ELY-keskuksen yhteishanke turvaa jatkossakin niin pohjavesialueen kuin juomavetemme puhtauden. Luonto ja tulevat sukupolvet kiittävät!

Kuvassa Nivoksen työntekijöitä jossa ilmenee vahvaa tekemisen kulttuuria

Vahvaa tekemisen kulttuuria solidaarisuuden hengessä

Sähköstä tuli tänä vuonna konkreettista valuuttaa. Aiemmin itsestäänselvyytenä pidetty sähkö puhutti, kiinnosti ja kauhistutti. Vaikka lämpöä, vettä ja valokuitua virtasi onneksi tauotta asiakkaidemme koteihin, halusimme kantaa kortemme kekoon ja jakaa omat vinkkimme energiankulutuksen hillitsemiseen.

Myös kansallinen Astetta alemmas -kampanja synnytti suurta solidaarisuuden henkeä ja tarjosi käytännöllisiä vinkkejä, joilla on merkittävä vaikutus tapaamme ajatella ja käyttää sähköä. Kiitos kuuluukin kaikille säästötalkoisiin joukolla mukaan lähteneille asiakkaillemme, paikallisille yrityksille ja asukkaille. Toimet todistetusti tepsivät, sillä suomalaiset onnistuivat vähentämään merkittävästi sähkönkulutustaan. Joulukuussa 2022 sähkönkulutus oli jopa 10 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021 vastaavana ajankohtana.

Vastuullisuus

Vastuullisuus on meille tärkein strateginen valinta ja punainen lanka, joka nivoo toimintaamme yhteen. Olemme sitoutuneita helpottamaan asiakkaidemme elämää ja näyttämään esimerkkiä kestävien ratkaisujen edistämisessä. Tavoitteenamme on, että asiakkaamme voivat aina luottaa siihen, että olemme vastuullinen valinta.

Raportoimme toimintamme ympäristövaikutuksista GRI-standardin (Global Reporting Initiative) mukaisesti. Standardin mukainen raportointi tekee vastuullisuudesta helpommin analysoitavaa ja mitattavaa. GRI-raportti löytyy nyt osana vuosikertomustamme, jotta tiedot ovat luettavissa entistä helpommin.

Kerromme lisää tavastamme toimia, johtaa ja kehittää vastuullista Nivosta. Tutustu alla vastuullisuusraporttimme 2022 sisältöön alla, indeksisivun voit avata tästä.