Toimiva langaton sisäverkko

Näillä nikseillä taatusti toimiva langaton sisäverkko

Kotoa löytyy luotettava valokuituverkko mutta langaton yhteys edelleen silloin tällöin heikkenee ja pätkii? Suuntaa katseesi WLAN-tukiaseman suuntaan. Niiden sijainti ja hyvä kunto takaa kodissasi taatusti toimivan langattoman sisäverkon (WLAN/WiFi).
 
Valokuitukaapeli siirtää tietoa huippunopeasti. Sen toimintavarmuus ei riipu säästä, verkon käyttäjämäärästä tai kellonajasta, koska tiedonsiirtokapasiteetti on lähes rajaton. Oikein rakennetulla sisäverkolla saat luotettavasta valokuituyhteydestä parhaimman hyödyn irti, myös langattomasti. 

Langaton yhteys on aina altis käyttöympäristön häiriöille. Useimmiten syy huonoon toimivuuteen onkin tukiaseman ja omien laitteiden välinen liian heikko signaali. Nopea apu löytyy onneksi varsin yksinkertaisilla kotikonsteilla.

Tarkista ensin kotisi langattoman verkon kantavuus:

  1. Varmista, että WLAN-tukiasema on sijoitettu kotona oikein, eli mahdollisimman keskeiselle ja avoimelle paikalle – esimerkiksi olohuoneeseen lipaston tai kaapin päälle.  Vältä tukiaseman sijoittamista nurkkaan.
Kuvassa esitetaan: Varmista, että WLAN-tukiasema on sijoitettu kotona oikein, eli mahdollisimman keskeiselle ja avoimelle paikalle – esimerkiksi olohuoneeseen lipaston tai kaapin päälle.  Vältä tukiaseman sijoittamista nurkkaan.

2. Pahiten WLAN-signaalin kulkua estävät metallit sekä tiiviit ja paksut seinät (betoni, teräs, tiili ja kivi). Myös muut vieressä olevat elektroniset laitteet saattavat häiritä tukiaseman signaalia.

Kuvassa esitetään: Pahiten WLAN-signaalin kulkua estävät metallit sekä tiiviit ja paksut seinät (betoni, teräs, tiili ja kivi). Myös muut vieressä olevat elektroniset laitteet saattavat häiritä tukiaseman signaalia.

Jos yhteys on edelleen heikko tai pätkii, testaa ongelman aiheuttaja seuraavassa järjestyksessä:

  1. Kokeilee temppuilevaan laitteeseen kiinteää yhteyttä ethernet-kaapelilla. Jos yhteys toimii, vika ei ole kiinteässä valokuidussa vaan langattomassa verkossa tai käytettävässä laitteessa.
  2. Testaa seuraavaksi langatonta yhteyttä menemällä laitteen kanssa lähemmäksi modeemia tai langatonta tukiasemaa. Jos yhteys paranee, ongelma johtui etäisyydestä tai väliin jääneistä tukirakenteista.
  3. Voit myös testata yhteyden toisella tietokoneella tai älypuhelimella. Jos toinen laite toimii ja toinen ei, ongelma ei ole tukiasemassa, modeemissa tai langattomassa yhteydessä, vaan käytettävässä laitteessa. Ongelmalaitteen uudelleenkäynnistys voi auttaa.
  4. Mikäli useampi laite ei toimi kunnolla langattomassa verkossa, käynnistä langaton tukiasema  uudelleen irrottamalla virtajohto laitteesta noin 10 sekunnin ajaksi. Kytke johto sen jälkeen takaisin laitteeseen ja käynnistä langaton tukiasema uudelleen.

Jos siis ongelmia langattomassa verkossa ilmenee, hätä ei suinkaan ole tämän näköinen. Tarkista aina ensin tukiaseman sijoittelu asunnossasi. Tarvittaessa kotiin voi hankkia myös lisää tukiasemia. Näin on usein esimerkiksi monikerroksisssa omakotitaloissa, joissa langattomalle verkolle on enemmän fyysisiä esteitä.

On myös hyvä muistaa, että monen eri laitteen yhtäaikainen käyttö syö maksiminopeutta, olivatpa laitteet langattomasti tai kaapelilla yhteydessä valokuitumodeemiin. Jos siis mahdollista, enemmän kaistaa kuluttavat älytelevisiot ja pelikoneet kannattaa kytkeä kiinteällä kaapelilla suoraan valokuituverkkoon.

Bittivirran tulppana tai hidasteena voi myös olla vanhentunut tai viallinen tietokone tai muu päätelaite, jonka WLAN-verkkokortti ei kykene valokuidun tarjoamaan tiedonsiirtonopeuteen. Tästä syystä yhteys kannattaakin testata yksi laite kerrallaan. Näin ongelman aiheuttaja voidaan helpommin rajata.

Jos näyttää siltä, etteivät ylläolevat kotikonstit vieläkään auta, ole meihin yhteydessä niin selvitellään yhdessä asiaa. Nettitukemme on olemassa juuri näitä tilanteita varten.

Kun kodin sisäverkko on kunnossa, saat luotettavasta valokuituyhteydestä parhaimman hyödyn irti – ja voit itse keskittyä olennaiseen.

Sami Mattila, järjestelmäasiantuntija