Asiakaspalvelustamme kysyttyä, kevät 2024
Selvitimme asiakaspalvelustamme, mitkä asiat ovat nyt keväällä puhuttaneet asiakkaitamme. Koostimme tähän usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen.
Miksi laskuni menevät OmaPostiin?
OmaPosti on Postin palvelu, jossa voit muun muassa vastaanottaa sähköisesti laskuja ja kirjeitä. Meiltä saamiesi laskujen kopiot siirtyvät nykyään myös OmaPostiisi, jos olet sallinut kopioiden lähetyksen. Jos et halua laskukopioita OmaPostiisi, voit tehdä muutokset oman OmaPosti-sovelluksesi asetuksissa.
Me Nivoksella emme näe, onko sinulla OmaPosti käytössäsi. OmaPosti on asiakkaan ja Postin välinen palvelu.
Millaiset laskutusvaihtoehtonne ovat?
Henkilöasiakkaidemme laskutusvaihtoehtoina ovat paperilasku, e-lasku ja suoramaksu.
Suosittelemme asiakkaillemme aina kätevää ja ympäristöystävällistä e-laskua. Tutustu e-laskutukseen ja lue tilausohjeet täältä. Jos haluat suoramaksun käyttöösi, asioithan pankkisi kanssa.
Jos haluat päättää e-laskun tai suoramaksun tilauksesi, teethän sen omassa verkkopankissasi.
Yritysasiakkaidemme laskutustapavaihtoehdot ovat paperilasku ja verkkolasku. Oletuksena on paperilasku. Yritysasiakkaanamme voit muuttaa laskutustapaasi verkkolaskuksi kauttamme.
Mistä voin tilata itselleni Nivokselta saamastani laskusta kopion?
Voit tilata laskusta kopion Intrum Oy:n kautta. Intrum palvelee ma–pe klo 7.30–20 ja la klo 9–16, puh. 09 2291 1790 tai www.intrum.fi/maksuvalvonta.
Maksoin laskuni väärälle tilille. Mitä teen?
Jos olet maksanut laskun vahingossa väärälle Nivoksen tilille, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Ennen yhteydenottoa suosittelemme ottamaan esille seuraavat tiedot: maksupäivä, viite, summa ja tili, jolle olet maksanut laskun. Näin saamme asiasi hoidettua ripeämmin.
Jos olet maksanut laskun vahingossa jollekin muulle kuin Nivoksen tilille, kannattanee asia selvittää oman pankkisi kanssa.
Maksathan laskusi aina ainoastaan laskulla mainitulle tilille.
Mikä on sähkön koontisopimus?
Kun sinulla on kauttamme useampia sähkön käyttöpaikkoja, luomme niille koontisopimuksen. Tällöin saat esimerkiksi sähkönsiirron ja pientuotannon laskut kätevästi yhdellä laskulla. Näet laskulta eriteltynä sähkönsiirron ja pientuotannon osuudet, eli paljonko olet siirtänyt mittarin läpi sähköä verkkoomme.
Mikä on sähkön verkkopalvelusopimuksen vahvistusilmoitus ja miksi saan sen?
Verkkopalvelusopimus on sähkönsiirtoa varten. Sähkön verkkopalvelusopimus muodostuu, kun sähkönmyyjäyhtiösi ilmoittaa uudesta myyntisopimuksesta meille Nivokselle. Sinun ei tarvitse olla yhteydessä meihin.
Lähetämme aina uudesta verkkopalvelusopimuksesta postitse sopimuksen liitteineen ja ehtoineen. Verkkopalvelusopimuksella sovimme siitä, että siirrämme/toimitamme ostamasi sähkön kotiisi.
Sähkön verkkopalvelumaksu sisältää perusmaksun, mitatun sähkönkulutuksen mukaisen siirtomaksun (snt/kWh), arvonlisäveron, energiaveron ja huoltovarmuusmaksun. Lue lisää sähkönsiirrosta – mitä se on ja mikä siinä maksaa.
Miten teen sähkösopimukseeni muutoksia?
Sähkönmyyntisopimukseen liittyvät muutokset tulee tehdä valitsemasi sähkönmyyjäyhtiön kautta. Me Nivoksella emme voi tehdä sähkönmyyntisopimuksiin liittyviä muutoksia. Jos siis haluat esimerkiksi lisätä tai poistaa sopimukseltasi sopimuskumppanisi nimen, olethan yhteydessä sähkönmyyjäyhtiöösi.
Jos haluat siirtää sähköliittymän toiselle omistajalle, pyydämme täyttämään lomakkeen sähköliittymän omistajanvaihdosta.
Sähkön verkkosopimukseen liittyvät muutokset, kuten tuotteenvaihdot aikasiirrosta yleissähköön, voit tehdä asiakaspalvelumme kautta.
Mistä voin seurata sähkön kulutustietojani?
Voit seurata omia kulutustietojasi Nivos Onlinesta. Nivos Online -palvelu tarjoaa sinulle monipuolisen raporttikattauksen sähkönkulutuksestasi. Jo yli puolet asiakkaistamme pystyy seuraamaan sähkönkulutustansa varttitasolla. Loput asiakkaistamme voivat seurata sähkönkulutustansa tuntitasolla, kunnes kohteeseen vaihdetaan uusi sähkömittari.
Suunnittelen sähköntuotannon aloittamista verkkoalueellanne. Mitä minun tulee huomioida laitteiston liittämisessä verkkoonne?
Verkkoalueellamme sijaitseva sähkön pientuotanto, kuten aurinkopaneelit, tulee liittää sähköverkkoomme. Jotta pientuotannon liittäminen sujuu sulavasti, kannattaa muistaa ainakin nämä asiat:
- Varmista asiakaspalvelumme kautta mahdollisuutesi liittyä sähköverkkoomme jo ennen pientuotantolaitteiston ostamista.
- Kun pientuotantolaitteisto on asennettu, lähetä hakemus pientuotannon liittämisestä sähköverkkoomme. Käsiteltyämme sen, avaamme sinulle tuotannon käyttöpaikan, josta saat ilmoituksen tekstiviestillä.
- Tee tuotannon ostosopimus valitsemasi sähkön myyjäyhtiön kanssa.
Tutustu koko prosessiin tästä.
Mitä sähkön pientuotannon netotus on?
Käytännössä tuntikohtainen netotus koskee aurinko-, tuuli- ja vesisähkön pientuottajia, joiden tuotanto on enintään 100 kVA. Kulutus ja tuotanto lasketaan tunnin mittausjakson sisällä yhteen, eli netotetaan.
Kun mittausjakson aikainen kulutus ja tuotanto netotetaan keskenään, tuotettu sähkö vähennetään kulutetusta sähköstä ja näiden erotus siirtyy sähkölaskulle. Me Nivoksella toimitamme kulutuksen ja tuotannon mittaustiedot Datahubiin, ja Datahub suorittaa netotuslaskennan.
Lue lisää netotuksesta.
Tontillani on puu/puita sähkölinjojen läheisyydessä. Mistä saan puunkaatoapua?
Kun suunnittelet puiden kaatoa sähkölinjojen läheisyydestä, ota ensin yhteyttä paikalliseen metsuriin ja tilaa työ heiltä. Ammattitaitoinen metsuri osaa arvioida miten työ voidaan tehdä turvallisesti.
Mikäli metsuri on sitä mieltä, että sähkölinja tulee laskea kaadon ajaksi tai puut ovat liian lähellä sähkölinjaa on pyydettävä sähkölinjan suojauspalveluamme. Lue sähkölinjan suojauspalvelusta täältä ja tilaa työ.
Haluatko pysyä ajan hermolla? Tilaa uutiskirjeemme!
Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat ensimmäisten joukossa tietoa energiaan, veteen ja lämpöön liittyvistä ajankohtaisista aiheista (max 1-2 kertaa kuukaudessa)! Lähettämällä sähköpostiosoitteesi annat meille luvan tallentaa tietosi asiakasrekisteriimme. Käsittelemme asiakastietojasi huolella, tästä linkistä pääset lukemaan tietosuojaselosteemme.