Veden ja jäteveden laskutus perustuu kiinteistön käyttämään vesimäärään. Uusien liittymäasiakkaiden kohdalla arvioimme kulutuksen esimerkiksi henkilömäärän mukaan, mikäli kohteeseen ei asenneta etäluettavaa vesimittaria. Jatkossa laskutuksen perusteena on edellinen mitattu kulutus. Jos kiinteistöön on asennettu etäluettava vesimittari, tapahtuu laskutus todellisen kulutuksen mukaan.
Laskutamme kiinteistöjä alla ilmoitetun laskutusjakson mukaan alueesta ja mittarista riippuen. Tasauslaskutus perustuu vesimittarin luentaan.
Jos kiinteistössäsi on etäluettava vesimittari, saat kuukauden välein kulutukseesi perustuvan laskun.
Jos kiinteistössäsi ei ole etäluettavaa mittaria, pyydämme vesimittarilukemasi syksyisin ja saat siihen perustuvan tasauslaskun syksyisin. Muutoin laskut ovat arviolaskuja. Voit halutessasi seurata ja ilmoittaa vesimittarin lukemiasi useammin kuin kerran vuodessa. Tällöin laskutuksesi perustuu tarkemmin oikeaan kulutukseesi, sillä ilmoitettuasi lukemat meille saat tasauslaskun. Vesimittarilukema tulee ilmoittaa pyydettäessä Vesi Taskun kautta tai kiinteistölle lähetetyllä vesimittarinlukukortilla tai sähköpostilla. Lisätietoja ja ohjeita mittarinlukemiseen ja lukeman ilmoittamiseen.
Kuukausittain, arvioitu eräpäivä joka kuukauden lopussa. Etäluettavien mittareiden käyttäjät saavat laskun kuukausittain toteutuneen kulutuksen mukaan. Jos sinulla ei ole etäluettavaa mittaria kuukausittainen laskutus on arviolaskutusta.
Jos sinulla ei ole etäluettavaa mittaria, saat tasauslaskun syksyisin. Voit myös ilmoittaa veden kulutuksen lukemiasi useammin kuin kerran vuodessa, jolloin saat tasauslaskun useammin.
Ei etäluettavat mittarit:
1.1.-31.3. arviolaskutus, arvioitu eräpäivä maaliskuun puoliväli
1.4.-30.6. arviolaskutus, arvioitu eräpäivä kesäkuun puoliväli
1.7.-30.9. tasaus- ja arviolaskutus, arvioitu eräpäivä lokakuun puoliväli (mittarinluentakortit lähetetään elokuussa)
1.10.-31.12. arviolaskutus, arvioitu eräpäivä joulukuun puoliväli
Kiinteistön omistajan tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme kaikista laskutukseen vaikuttavista muutoksista, kuten omistajan vaihdoksesta, nimen muutoksesta sekä vedenkulutuksen merkittävistä muutoksista. Muutokset vaikuttavat seuraavaan laskuun.
Etäluettavat mittarit:
1.1.-31.3. laskutus toteutuneesta kulutuksesta, arvioitu eräpäivä huhtikuun loppu
1.4.-30.6. laskutus toteutuneesta kulutuksesta, arvioitu eräpäivä heinäkuun loppu
1.7.-30.9. laskutus toteutuneesta kulutuksesta, arvioitu eräpäivä lokakuun loppu
1.10.-31.12. laskutus toteutuneesta kulutuksesta, arvioitu eräpäivä joulukuun loppu
Maksuneuvonta ja perintä on ulkoistettu Mäntsälässä ja Pukkilassa Intrum Oy:lle. Vesilaskun maksamatta jättäminen voi johtaa veden toimituksen keskeyttämiseen. Sulkemis- ja avaamiskustannukset veloitetaan seuraavalla vesilaskulla voimassa olevan palveluhinnaston mukaisesti.
Jos sinulla on kysyttävää laskusi sisällöstä tai sopimuksistasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puh. 019 689 955 tai asiakaspalvelu@nivos.fi
Laskujen maksamiseen, esimerkiksi eräpäivän siirtoon, liittyvissä asioissa Intrumin laskutuspalvelumme palvelee ma-pe klo 7.30-20 ja la klo 9-16 puh. 09 2291 1791 tai netissä osoitteessa www.intrum.fi/maksuvalvonta
Kuluttajariitatilanteissa voit ottaa yhteyttä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.
Jos sinulla ei ole etäluettavaa vesimittaria ja olet ilmoittanut vesimittarilukeman, lähetämme sinulle veden tasauslaskun. Tasauslaskun ensimmäiseltä sivulta näet kaikki laskun maksamiseen tarvittavat tiedot ja toiselta sivulta erittelyn veden ja/tai jäteveden kulutuksesta. Alla ohjeistukset veden tasauslaskun ymmärtämiseksi.