Onnistuneen asiakaskohtaamisen takaa löytyy tyytyväinen työntekijä
Mitä työn mielekkyys sinulle merkitsee? Meidän nivoslaisten työntekijäkokemus muodostuu ainakin mieluisista työtehtävistä, mukavista työkavereista ja esihenkilöistä, työn joustavuudesta sekä fyysisestä ja psyykkisestä turvallisuudesta.
Tiedämme tämän, sillä mittasimme tänä vuonna henkilöstökokemusta ja -tyytyväisyyttä nimenoman työn mielekkyyden näkökulmasta. Kyselyyn vastasi 58 nivoslaista, ja tulokset vahvistivat sen mitä jo tiesimme: meillä viihdytään, työtehtävien mielekkyys koetaan työssä tärkeimmäksi asiaksi – ja vielä löytyy toki parannettavaa.
”Ammattilaisillamme on valtavasti hiljaista tietoa ja osaamista, jonka jakaminen ja yhdistäminen kehittää yhtiömme henkilöstöä vieläkin paremmaksi. Kysely osoitti, että teemme jo nyt paljon oikein ja ammattitaitoisiin kollegoihin tukeutuminen on tärkeä osa työssä viihtymistä”, sanoo toimitusjohtajamme Marko Ahl.
Luomme merkitystä työntekijöillemme ja asiakkaillemme
Henkilöstön työtyytyväisyyskysely toteutettiin tänä keväänä ensi kertaa Siqni-kyselyllä, jossa kysyimme työntekijälle itselleen merkityksellisimpien asioiden toteutumista arjen työssä sekä sitä, kuinka todennäköisesti työntekijä suosittelisi Nivosta esimerkiksi ystävilleen.
Tuloksia on perattu tiimeissä ja kehityskeskusteluissa. Tulosten pohjalta on voitu keskittyä olennaiseen: mitkä asiat ovat minulle merkityksellisiä ja toteutuvatko ne nyt työssäni – jos eivät, mitä meidän pitäisi tehdä toisin?
”Myös niistä asioista, jotka eivät vielä ole täysin kunnossa, täytyy uskaltaa käydä keskusteluja. On arvokasta, että henkilöstöllä on rohkeutta nostaa esiin omaan työarkeen tai koko työyhteisöön vaikuttavia epäkohtia. Se avaa mahdollisuuden saada työntekijämme voimaan pitkällä tähtäimellä hyvin, joka näkyy lopulta aina onnistuneina asiakaskohtaamisina”, Marko toteaa.
Lue alta mittariasentajamme Mikan ja asiakasneuvojamme Annin ajatuksia siitä, mikä tekee heidän työstään mielekästä.
Mika: ”Someen kirjoitetut positiiviset palautteet lämmittävät erityisen paljon”
”Olen ollut mittariasentajana Nivoksella jo 25 vuotta. Tämä on hyvin ihmisläheistä työtä, vaikka suuri osa ajasta kuluukin sähkömittareiden kanssa. On laadun mittausta, uusien liittymien kytkentöjen ja vikatilojen tarkastuksia. Nivoksen 55 kilometrin suuruisella toiminta-alueella on jopa 15 000 sähkömittaria, joten tapaan monenlaisia asiakkaita ja kohteita.
Asiakaskäynnillä vastassa voi olla koko tunteiden kirjo. Parin viime vuoden aikana erityisesti sähkön hinta on kiristänyt tunnelmaa. Asentaja voi olla helppo kohde purkaa turhaumaa. Tässä työssä vaaditaankin pitkää pinnaa ja ihmistuntemusta. Pitää osata jutustella ja kohdata ihmiset ihmisinä. Käynnin aikana ensikireys lähes aina lopulta sulaa. Siinä pitää kuunnella ja asettua asiakkaan asemaan. On tosi harvinaista, ettei asiakkaan kanssa erottaisi hyvissä tunnelmissa.
Työni on merkityksellistä siinä mielessä, että rakennan osaltani mielikuvaa Nivoksesta. Ennen nimen muutosta Mäntsälän Sähkö oli helppo tunnistaa, nyt saan välillä kertoa, mitä kaikkea Nivos tekee. Jos lupaan, että vien palautteen eteenpäin, teen sen aina. Sosiaaliseen mediaan laitetut positiiviset palautteet lämmittävät erityisen paljon. On se sen verran harvinaista, että halutaan jakaa myös ne iloiset kohtaamiset. Esimerkiksi paikallisilta urakoitsijoilta on tullut positiivista palautetta yhteisistä keikoista. Paikallisuutta täällä kyllä arvostetaan.”
Mika Härkänen, mittariasentaja
Anni: ”Työhyvinvointi näkyy asiakkaallekin positiivisuudessa ja palvelun laadukkuudessa”
”Olen työskennellyt Nivoksella nyt puolitoista vuotta. Teen pääosin laskutusta ja neuvon asiakkaita eri kanavissa. Yritän aina auttaa asiakkaitamme mahdollisimman asiantuntevasti ja luotettavasti. Kirjoittaessa sanamuodot merkitsevät paljon, puhuessa taas äänensävy. Jo se tekee paljon, hymyileekö vai ei – sen kuulee puhelimessakin.
Tässä työssä tilanneherkkyys kasvaa ja oppii toimimaan erilaisissa tilanteissa. Jos en itse tiedä heti vastausta, kerron asiakkaalle konsultoivani muita asiantuntijoita ja palaavani asiaan. Yhdessä kollegoideni kanssa pyrimme löytämään parhaan ratkaisun. Tärkeintä on, että asiakas on lopulta tyytyväinen.
Työhyvinvointikyselyt ovat tärkeitä työntekijöille, ja samalla myös yritys saa niistä oleellista tietoa. On hienoa, että henkilöstöä halutaan kuulla ja nousseisiin aiheisiin voidaan tarvittaessa puuttua. Pidin siitä, että kyselyn tulokset käytiin perusteellisesti ja avoimesti läpi ensin porukalla tiimeissä, ja sitä kautta vietiin eteenpäin henkilötasolle kehityskeskusteluihin.
Minulle työssä viihtymiseen vaikuttavat eniten hyvät työkaverit ja ilmapiiri, mieleiset ja selkeät työtehtävät sekä mahdollisuus kehittyä. Jos töissä ei voisi hyvin, työn tehokkuus ja laatu kärsisi. Työhyvinvointi näkyy asiakkaallekin ystävällisyydessä, positiivisuudessa ja palvelun laadukkuudessa. Sellaista palvelua minäkin haluaisin asiakkaana saada.”
Anni Palokangas, asiakasneuvoja
Jos kiinnostuit meillä työskentelystä, löydät aiheesta lisätietoja sekä kulloinkin avoimena olevat työpaikat Meille töihin -sivulta!
Haluatko pysyä ajan hermolla? Tilaa uutiskirjeemme!
Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat ensimmäisten joukossa tietoa energiaan, veteen ja lämpöön liittyvistä ajankohtaisista aiheista (max 1-2 kertaa kuukaudessa)! Lähettämällä sähköpostiosoitteesi annat meille luvan tallentaa tietosi asiakasrekisteriimme. Käsittelemme asiakastietojasi huolella, tästä linkistä pääset lukemaan tietosuojaselosteemme.