Kuvassa Anni Nivoksen asiakaspalvelussa

Asiakaspalvelustamme kysyttyä

Selvitimme asiakaspalvelustamme, mitkä asiat ovat nyt syksyllä ja alkutalven aikana puhuttaneet asiakkaitamme. Kokosimme tähän usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen.

Miksi laskuillanne ei ole enää tilisiirtolomaketta?

Uudenmallisilla laskuillamme on tarkoitus esittää kaikki laskun sisältöön liittyvät tiedot mahdollisimman kattavasti sekä toki myös kaikki maksamista varten tarvittavat tiedot. Pankitkaan eivät tarvitse perinteistä tilisiirtolomaketta laskun maksuun, joten halutessasi voit edelleen toimittaa laskumme myös pankkiisi maksettavaksi.

Helpoiten ilman tietojen näppäilyä maksamisesta suoriutuu suosittelemallamme kätevällä ja ympäristöystävällisellä e-laskulla. Lisätietoja ja ohjeet e-laskun tilaamiseen.

Miten voin tilata Nivoksen laskut e-laskuina?

Hyvä valinta, e-lasku on turvallinen, helppo, ilmainen ja ympäristöystävällinen tapa! Tarkemmat tiedot ja e-laskun tilausohjeet kaikille Nivoksen laskuille löydät tästä.

Huomaathan, että jos olet valinnut paperilaskun, myös Omapostin sähköisesti välittämä paperilasku voi olla maksullinen (esimerkiksi Netti- ja tv-palveluissa).

Mistä voin tilata itselleni Nivokselta saamastani laskusta kopion?

1.11.2023 jälkeen saapuneet laskut: Intrum Oy palvelee ma–pe klo 7.30–20 ja la klo 9–16 puh. 09 2291 1790 tai netissä osoitteessa www.intrum.fi/maksuvalvonta.

Ennen marraskuuta 2023 saapuneet laskut: Lowell palvelee ma–pe klo 8–20 ja la klo 10–15 puh. 02 2700 390 tai netissä osoitteessa https://oma.lowell.fi.

Olen muuttamassa Mäntsälään. Miten hoidan sähkö- ja vesisopimukset?

Lämpimästi tervetuloa toiminta-alueellemme! Toimitamme alueellamme sähköä, vettä, lämpöä ja valokuitua – palveluiden saatavuus vaihtelee kiinteistösi tai kotisi tarkemman sijainnin mukaan. Kokosimme sinua varten muuttajalle tärkeät tiedot ja ohjeet, tutustu tästä.

Mistä löydän sähkön käyttöpaikkatunnukseni?

Käyttöpaikkatunnuksen löydät laskultasi tai Nivos Online -palvelusta. Jos olet tekemässä uutta sähkösopimusta, ota yhteyttä sähkönmyyjääsi, jolta saat käyttöpaikkatunnuksen osoitteen perusteella.

Uusissa kohteissa avaamme sähkön tuotannon käyttöpaikkatunnuksen, kun olemme saaneet urakoitsijalta hakemuksen sähkön pientuotannon liittämisestä verkkoon.

Minulla on sähkösopimus toisen yhtiön kanssa, miksi saan silti laskun myös Nivokselta?

Sähkön kokonaishinta muodostuu sähköenergiasta, verkkopalvelusta eli sähkön siirrosta sekä energia- ja arvonlisäverosta.

Verkkopalvelun eli sähkön siirron hinta muodostuu laskutussulakkeen ja tuotteen mukaisesta perusmaksusta (€/kk) sekä mitatun sähkönkulutuksen mukaisesta siirtomaksusta (snt/kWh). Sähkön verkkopalvelun laskuttaa oman alueesi sähköverkkoyhtiö. Me Nivoksella laskutamme verkkopalvelumaksun sähköverkkoalueemme asiakkailta. Lue lisää sähkönsiirrosta – mitä se on ja mikä siinä maksaa.

Energiaverojen osuus muodostuu mitatun sähkönkulutuksen mukaisesti (snt/kWh) sisältäen energiaveron ja huoltovarmuusmaksut. Alueesi sähköverkkoyhtiö, esimerkiksi Nivos omalla alueellaan, laskuttaa energiaveron ja tilittää sen eteenpäin valtiolle.

Mitä sähkönsiirto on ja mikä siinä maksaa?

Aivan kuten hyväkuntoista tieverkostoa tarvitaan autolla liikkumiseen, sähköverkkoa tarvitaan sähköenergian liikuttamiseen. Sähköverkko on huoltovarmuuden kannalta elintärkeää infrastruktuuria, jota on jatkuvasti huollettava, ylläpidettävä ja kehitettävä.

Mutta mikä sähkönsiirrossa varsinaisesti maksaa? Mitä me Nivoksella teemme, jotta pistorasiaasi virtaa sähköä häiriöttä ympäri vuoden niin tyyninä kuin myrskyisinä päivinä? Tutustu tarkemmin!

Miten voin ilmoittaa vesimittarilukeman?

Kysymme asiakkailtamme mittarilukemaa kerran vuodessa syksyisin, jotta mahdolliset muutokset vedenkulutuksessa voidaan huomioida laskutuksessa. Lukeman voi ilmoittaa joko Vesi Tasku-palvelun kautta, vesimittarinlukukortilla tai sähköpostilla. Voit halutessasi seurata ja ilmoittaa vesimittarin lukemiasi useammin kuin kerran vuodessa. Tällöin myös laskutuksesi perustuu tarkemmin oikeaan kulutukseesi, sillä ilmoitettuasi lukemat meille saat tasauslaskun.

Osalla asiakkaistamme on asennettu jo etäluettava vesimittari. Näiltä asiakkailta emme pyydä vesimittarilukemaa vuosittain, sillä saamme sen etäluennan kautta jokaiseen laskutukseen. Suosittelemme kuitenkin seuraamaan vesimittaria säännöllisesti, sillä se paljastaa sinulle mahdolliset vesivuodot.

Tästä lisätiedot vesimittarilukemien ilmoittamisesta sekä linkit VesiTasku-palveluun.

Kumpi on parempi 5G vai valokuitu?

Riippuu pitkälti siitä, missä asut ja miten verkkoa käytät. Muuttujia on paljon ja siksi yhtä oikeaa vastausta on mahdotonta sanoa. Valokuitu takaa pätkimätöntä nopeutta ja 5G langatonta helppoutta.

Asiantuntijamme avaa tarkemmin molempien vaihtoehtojen vahvuuksia ja heikkouksia kirjoituksessaan ”Valokuitu vai 5G”.

Hankimme sähköauton, onko tarvetta päivittää sulakekokoa tai siirtotuotetta?

Jos sähkönkulutuksesi on muuttunut tai oletettavasti muuttuu suuntaan tai toiseen merkittävästi, on hyvä tarkistaa sulakekoon ja siirtotuotteen vastaavuus omiin tarpeisiisi. Oikealla sulakekoolla varmistat, ettei sulake pala, vaikka liki kaikki sähkölaitteesi olisivat päällä. Asiantuntijamme kertoo myös siirtotuotteista eli tariffeista artikkelissa Sähkönkulutuksen muuttuessa on hyvä tarkistaa sulakekoko ja siirtotuote.

PS. tiesithän, että meiltä Nivokselta saat myös sähköauton latauspisteen kotiisi luotettavasti asennettuna!


Haluatko pysyä ajan hermolla? Tilaa uutiskirjeemme!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat ensimmäisten joukossa tietoa energiaan, veteen ja lämpöön liittyvistä ajankohtaisista aiheista (max 1-2 kertaa kuukaudessa)! Lähettämällä sähköpostiosoitteesi annat meille luvan tallentaa tietosi asiakasrekisteriimme. Käsittelemme asiakastietojasi huolella, tästä linkistä pääset lukemaan tietosuojaselosteemme.