Huolenpitoa ja ammattitaitoa myös poikkeusaikana
Kaikki nivoslaiset eivät ole työskennelleet koronan aikana etänä. Asentajamme paiskivat hommia tavalliseen tapaansa myös poikkeusvuonna. Pidimme terveysriskit mielessämme ja toimimme asiakkaiden luona vastuullisesti.
Sähköasennusmestari Kari Kärpäsen arki ja työpäivät eivät juurikaan muuttuneet koronan takia. Tarvittaessa Kari ja muut asentajat matkustivat asiakkaiden luokse esimerkiksi Keravalle, Järvenpäähän ja Heinolaan.
”Minulla oli maski päässäni jo heti maaliskuusta lähtien asiakaskohtaamisissa. Varsinkin eläkeläisten keskuudessa pidin aina maskia, vaikkei pakkoa siihen silloin vielä ollutkaan. Kun keskustelin käynneistä asiakkaan kanssa etukäteen, kysyin aina, sopiiko tulla maskin kanssa vai siirretäänkö käyntiä.”
Nivosmeininkiin kuuluu olennaisena osana huolenpito – sekä meistä itsestämme että asiakkaistamme. Karin mukaan talon sisäinen tilannetiedotus ja opastus oli selkeää. Koko vuosi selvittiin ilman raportoituja tartuntoja. Jos asentaja matkusti Uudenmaan rajalta Hämeen puolelle, lupalaput olivat kunnossa. Siksi työt eivät hidastuneet, eivätkä asiakkaat joutuneet odottamaan.
”Aina pitää sopeutua tilanteeseen. Maailma on jatkanut pyörimistään, ja kaikki päivystyskeikat on tehty. Onneksi meillä on koko ajan toimittu omatoimisesti tässä työyhteisössä, joten meillä osataan tehdä ratkaisuja myös itsenäisesti, kun tulee erikoistilanteita”, Kari sanoo.
Myös vesihuoltoasentaja Chris Wirmanin arki jatkui tavalliseen tapaan.
”99 prosenttia työajastani olen ulkona kaivantotyömailla yhdessä kaivinkoneenkuljettajan kanssa, joten kontakteja asiakkaisiin on hyvin vähän. Asentajilla on kiertävä päivystys, jolloin akuuteissa vikatilanteissa käymme asiakkaiden kotona vaihtamassa esimerkiksi vuotavia vesimittareita. Vesimittareiden uusimiset vähensimme koronan alettua minimiin, ja nyt hoidetaan vain välttämättömimmät asiakkaan luona tehtävät työt. Vikatilanteet hoidetaan kuitenkin normaalisti aina, kun on vedestä tai viemäreistä kyse”, Chris painottaa.