Katsaus talouteen 2021

Nivos-konsernin liikevaihto pysyi viime vuonna tukevasti kasvu-uralla kansainvälisten energiamarkkinoiden heilahduksista huolimatta. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 27,1 miljoonaa euroa, mikä on 2 miljoonaa euroa enemmän kuin edellisvuonna. Liikevoittomme jäi kuitenkin alle edellisvuoden, 380 000 euroon.

Teimme voitollisen tuloksen ja kasvatimme liikevaihtoamme

”Liikevoittomme kasvua hidasti koko energia-alaan vaikuttanut raaka-aineiden huomattava kallistuminen vuoden aikana. Liikevoitto oli torjuntavoitto – kiitän henkilöstöämme hyvästä työstä ja vastuullisesta toiminnasta. Sen ansiosta olemme välttäneet koronatartuntaketjut ja olemme voineet jatkaa asiakkaidemme palvelemista”, Nivoksen talousjohtaja Anna-Kaisa Kiiski sanoo.

Lähes kaikki konsernimme liiketoiminnot paransivat viime vuonna liikevaihtoaan. Alku- ja loppuvuoden kovat pakkaset lisäsivät kaukolämmön myyntiä, mutta tulosta heikensi maakaasun hintojen kova nousu. Sähkönsiirto- ja vesiliiketoimintamme kasvoivat edellisvuodesta. Sähkönmyynnissä, kaasunsiirrossa ja tietoliikennepalveluissa pysyimme vähintään edellisvuoden tasolla.

Kuvassa Anna-Kaisa Kiiski

”Koronapandemian jatkuminen näkyy siten, että asiakkaat priorisoivat välttämättömyysinvestointeja. Sähköisen liikenteen ja energiayhteisöjen yleistyminen lisäävät kuitenkin kysyntää esimerkiksi sähköautojen latauspalveluille ja aurinkoenergialle. Haemme näistä uusista energiaratkaisuista kasvua, ja sen mahdollistamiseksi toteutimme palveluyhtiössämme organisaatiouudistuksen vuoden lopulla”, Anna-Kaisa kertoo.

Investoinneilla rakennamme luotettavaa tulevaisuutta

Investoimme vuonna 2021 yhteensä 6,6 miljoonaa euroa. Rakensimme lisää säävarmaa sähköverkkoa, laajensimme valokuituverkkoamme ja saneerasimme vesihuoltoverkostoa. Lisäksi otimme käyttöön lämmön talteenottolaitoksen lisäyksikön, joka vähentää riippuvuuttamme maakaasusta. Näillä investoinneilla varmistamme, että voimme jatkossakin tarjota asiakkaillemme luotettavat, laadukkaat ja edulliset sähkö-, lämpö-, vesi- ja nettiyhteydet.

”Investointiemme kokonaisarvo jäi jonkin verran suunnitellusta. Esimerkiksi Vesi-liiketoiminnan investointeja pienensi uudisalueiden rakentamisen siirtyminen tuleville vuosille. Samoin jotkut kehityshankkeet viivästyivät, sillä keskityimme valmistelemaan sähkömarkkinoiden keskitetyn tiedonvaihtojärjestelmän eli datahubin käyttöönottoa. Kaiken kaikkiaan suunta on oikea, sillä tavoitteemme on pienentää vuosittaista investointitasoa”, Anna-Kaisa summaa.

Tutustu tilinpäätöksiin